دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
تازه ها
شما اینجا هستید: خانه / تاریخچه / امامزاده عبدالغفار

امامزاده عبدالغفار

مزار امام زاده عبدالغفاربیهود

« درپانصد متری شرق بیهود،مزاری وجود دارد که امام زاده عبدالغفارنامیده می شود، البته نام قدیمی ومشهورآن پیرگنجشک است،این مزاردرمنطقه کشاورزی که به نام همین امامزاده معروف شده ،واقع است واو را ازنوادگان حضرت موسی بن جعفر(ع)می دانند. در مجاورت آن، ناحیه کشاورزی دیگری به نام ” سیف الدّینی ” وجود دارد ۰قدیمی ها معتقدندکه سیف الدین نیز از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) بوده که هر دو در این محل به شهادت رسیده اند.

آنطور که نقل می کنند این مزار درقدیم به صورت سنگ چیل بوده وسال ها قبل شخصی بنام”حسین کاظم”خواب می بیند ودرعالم خواب به اوخطاب می شود: برو درآنجا بنایی درست کن. وی جواب می دهد:من بودجه ای ندارم که آنجا را درست کنم .جواب می شنود: برو درست کن ،بودجه آن در درون خودش است.ایشان از احداث بنا صرف نظر می کندتا این که بیش ازچهل سال پیش شخصی بنام (استاد ابراهیم رمضانی ) تصمیم می گیرد درآن مکان بنایی احداث کند.نامبرده می گوید آنجا رفتم که کار را شروع کنم .سنگ چیل(جایی که سنگ ریزه زیاد روی هم انباشته کنند)را کنار زدم .قبربسیار وسیعی را مشاهده کردم.می خواستم قدری ازقبر را خراب کنم تا ببینم داخل آن چه خبراست؟(قبری وجود دارد یا نه؟)خاک آن بسیارمحکم بود.انگار با سیمان درست کرده بودند.به هر زحمت بود رخنه ای را گشودم،بوی عطری به مشامم رسید که فضا را معطرکرد.فوری رخنه را بستم وعزمم را جزم کردم وبالاخره باکمک مردم وخیّرین بنایی باسنگ وسیمان درست کردم وباز ایشان نقل می کند:از یکی از پیران موثق ومعتقد شنیده ام که می گفت:شبی درآن مکان آبیاری می کردم،نوری را درفضا مشاهده نمودم که آرام آرام آمد ودرکنار(سنگ چیل)به زمین نشست وناگهان ناپدید شد.به هرحال این مزاری است که اکثرمردم،به وجود واقعی آن معتقدند.معمولا روزهای جمعه خانم ها به آنجا می روند،نذر ونیاز کرده،دعا می خوانند،آش نذری می پزند و بین مدعوین تقسیم کرده وبرای رفع گرفتاری ها وبرآمدن حاجات خود دعا می کنند .عده ای نیز نقل می کنند:این مزار درکتابی قدیمی نیز به ثبت رسیده است ومطالب مربوط به آن را خوانده اند.فرهنگی بازنشسته آقای جوادمحسنی[ که اخیرا سال۱۳۹۰ فوت نموده اند]در این باره اظهارمی دارند: “بنده آن کتاب را دیده وخوانده ام.درآن کتاب چنین نوشته شده بود”شاهزاده سیف الدین وعبدالغفار از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع)هستندکه از هرات به طرف خراسان آمدند ودرآن زمان،حکومت قهستان ، نایب الحکومه داشت و این دو امام زاده به قلعه قهستان فرارکردند وبه کوه های پادرّه آمدند(کوهی درشمال بیهود) و درآنجا به دست کشاورزانی که مشغول آبیاری زمین بودند،به شهادت رسیدند و این واقعه حدودا در سال های ۱۸۰تا ۲۰۰ هجری قمری اتفاق افتاده است”. چندسالی است که این بنای متبرک به وسیله ورثه مرحوم رحمت ا… نیکنام بازسازی شده است. »

برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد/معرفی فرهنگ عامه مردم بیهودقاین/موسی عبدالهی/۱۳۷۹

سایرمستندات تاریخی امام زاده که از طریق مصاحبه با اهالی به دست آمده است:

۱- مرحوم آقای جوادمحسنی فرزندمحمدباقر(فرهنگی بازنشسته ساکن بیهود)قبل از فوت اظهارمی دارند:حدود۷۰ سال پیش درخانه پدری اینجانب کتاب خطی زیبایی باصفحات آبی آسمانی موجود بود که وقایع مربوط به موسی بن جعفر ع، امام رضا ع و مامون وخلیفه های مخالف ائمه درآن نوشته شده بودازجمله این که زمانی که در مرو حضرت امام رضا ع تحت نظرخلیفه بودند اصحاب ویاران ایشان از مدینه با لشکری مجهزبه سمت مرو حرکت نمودند و چون خلیفه ازآمدن آن سپاه مطلع گردید لشکری به جلوگیری ازآنان اعزام داشت که درقهستان(قاینات فعلی)دوسپاه مخالف در برابرهم جنگیدند ودر نتیجه یاران امام رضا ع مغلوب وبه اطراف متواری شدند از جمله به سمت کارشک وسایر مکان ها.در کتاب مذکورآمده بود که دوامام زاده جوان به نام های عبدالغفار وسیف الدین نیزازجمع یاران امام رضا جدا ومدتی درکوه های اطراف بیهود از ترس،مخفی بودند تااین که برای تهیه موادخوراکی به روستا نزدیک می شوندو فردی متوجه شده وازترس این که والی قهستان از موضوع اطلاع پیداکند و تهدیدات خودراعملی نماید،این دو راشهید می کند. کتاب مذکور مورد توجه بزرگان بیهودبوده وبعد ازآن زمان نزد ورثه میرعباس (دختر اقای شیخ عبدالرحیم)نگهداری شده ،معلوم نشد که سرنوشت کتاب به کجا رسیده ولی احتمال آن می رود در دست ورثه های آقایان مرحوم کربلایی حسین آخوند(رضایی)یا ورثه آقای مرحوم شیخ عبدالجوادشریفی باشد که ازشاعران ونویسندگان معروف بیهود درمشهدمقدس بودند. درکتاب مذکور حتی از موقوفات بیهود که حق الاجاره آن به هرات ارسال می شده نیزمطالبی آمده است. نسخه ای ازکتاب مذکور در دست سایر روحانیون برجسته بیهود نیز بوده است که متاسفانه بعد ازفوت آن ها هیچ اطلاعی ازسرنوشت کتاب ها نیست. ( گفتنی است آقای محسنی واجداد ایشان ازافراد موثر بیهود وصاحب قرآن خطی معروفی می باشند و به سلسله روحانیت نیز متصلند .)

۲- آقای حاج سیداحمدحسینی ازسادات مومن ومعتمد ومسن بیهود که اکنون نیزساکن بیهودهستنداظهارمی دارند:به یاد دارم که درزمان کودکی ام درمحل فعلی امام زاده که همیشه موردتوجه و زیارت مومنین بوده بنا و دوعدد اَلم به یاد بود این دوامام زاده همیشه برافراشته بود،جنس دوالم ازچوب وارتفاع زیادی داشت. بعدها براثرکاوش درمحل، قبوردیگری نیزپیدا شد وهمراه آن ها لوحی بود که هیچکدام ازاشخاص قادر به خواندن آن نشده واز سرنوشت لوح نیز خبری وجودندارد.

۳-آقای سیدحسین حجازی ازسادات ومعتمدین روستانیزمی گوید:به یاد دارم که آقای کربلایی فیروز ازافراد معروف بیهود در زمان کودکی ام درکنار کوچه که عصرها مردم اجتماع می نمودند کتابی رابرای حاضرین می خواند که وقایع شهادت امام زاده عبدالغفار درآن نوشته شده بود.

درسال ۱۳۷۸ کاربازسازی کامل این بنای متبرکه توسط آقای محمدحسن نیکنام وبستگان ایشان آغازشده وساختمان جدیدبصورت فنی واصولی تکمیل گردیده است. زمین مورد نیاز جهت راه دسترسی نیزدرسال۱۳۸۶تهیه ودرخصوص بازگشایی راه اقدام گردیده است ، آبرسانی ،توسعه اطراف امام زاده درزمینی حدود۴۰۰۰مترمربع همراه با ایجاد فضای سبز وآلاچیق و…. به کمک سایرخیّرین منطقه به اتمام رسیده واخیرا نیزآقای حاج قاسم زراعتکار به همراه دامادشان و ورثه مرحوم حاج صفا خزایی اقدام به احداث آشپزخانه وسرویس های بهداشتی و تهیه ضریح نموده اند، گلدسته های بقعه امام زاده توسط اقای مهدی خرمی و برق مجموعه امام زاده با کمک همشهریان خیّر راه اندازی گردیده تا زائرین وافرادی که به این مکان قدم می گذارند علاوه بر زیارت،از امکانات رفاهی وتفریحی نیزبی بهره نباشند .

تهیه و تنظیم : نعمت الله اطمینان

e1 (NXPowerLite)

e5 (NXPowerLite)

e6 (NXPowerLite)

e10 (NXPowerLite)

e12 (NXPowerLite)

e15 (NXPowerLite)

e17 (NXPowerLite)

e18 (NXPowerLite)

e25 (NXPowerLite)

e29 (NXPowerLite)

e36 (NXPowerLite)

e37 (NXPowerLite)

IMG_8085 (NXPowerLite)

IMG_8097 (NXPowerLite)

0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Scroll To Top